Tuesday 19 April 2011

Pengalaman pahit manis mengerjakan ibadah umrah dan ziarah April 2011

Alhamdulillah puji dan syukur ke hadrat ilahi kerana memberi peluang kepada hambanya ini 
untuk menjadi tetamu di bumi Mekah dan Madina
Sepanjang perjalanan dan sepanjang kami di bumi mekah dan madina ini 
semuanya berjalan lancar...alhamdulillah

 Sejuk mata memandang apabila mengamati dan memandang baitullah
terima kasih Ya Allah...izinkan hambamu ini menjadi tetamuMu

Melakukan tawaf sunat seorang diri merupakan pengalaman paling berharga buatku
memandangkan hubby wat umrah kali ke 2 dan aku terpaksa berkorban utk menjaga anak
selesai hubby wat umrah...giliran aku pulak wat tawaf sunat manakala hubby jaga
anak2 di hotel
aku pergi ke Masjidil Haram seorang diri selepas waktu asar dan berhajat utk melakukan tawaf sunat
sepanjang aku bertawaf ini pelbagai perkara menarik berlaku
pusingan ke 6 aku telah termasuk ke tempat orang berasak2...alhamdulillah aku telah hampir dan dapat memegang kaabah di Rukun Yamani
pusingan ke 7 aku dapat melihat sendiri tapak kaki Nabi Ibrahim di Makam Ibrahim
tetapi aku masih meneruskan pusingan seterusnya kerana aku tidak dapat keluar dari kawasan
orang ramai bersesak2...dan sekali lagi alhamdulillah walaupun tidak dapat mencium Hajatul ASwad
tetapi aku dapat mencium kaabah....Ya Allah wangi sungguh baunya...terima kasih Ya Allah kerana memberi peluang berharga ini

Selesai aku membuat tawaf sunat...aku masih lagi berada di Masjidil Haram untuk solat
magrib dan solat isyak
usai solat isyak aku pun bersegera utk pulang ke hotel sebab rasa nak terkucil dan lapar..
malang nyer aku tersesat....
hampir setengah jam aku mencari jalan keluar akhirnya aku berjumpa juga
terima kasih Ya Allah

Setelah 5 hari berada di bumi Mekah tibalah saat utk berpisah...sedih sungguh rasa hati utk berpisah dgn Baitullah...aku tanamkan azam dalam diri insya allah aku akan kembali lagi
Selamat tinggal Baitullah...kami akan ke Madinah pula

Di MAdina sekali lagi aku di uji...semasa berziarah di Masjid Quba...kami bersolat sunat dan seperti biase aku akan simpan selipar di dalam beg tapi pada hari tersebut plastik utk mengisi selipar xde
so aku tawakal aje letak kasut di luar bersama kawan2 yg lain
selesai bersolat...selipar aku telah hilang tetapi selipar kawan2 sume nya ada...
alhamdulillah....terima kasih Ya Allah

sepanjang kami berada di Madina ini cuaca agak jerebu so aku terpaksa menjaga anak2 di hotel
takut keadaan jerebu ini akan menganggu kesihatan mereka
aku tidak dapat berdoa di raudah pun kerena tidak berkesempatan dan keadaan orang yg sangat ramai

Di hadapan Masjid Quba

Di Jabal Uhud
Di hadapan Masjid Nabawi



    




No comments:

Post a Comment