Sunday 4 December 2011

Pengalaman Bersalin di Qatar

Aku bersalin baby yang ketiga ini di Hospital Hamad Al-Khor
sebelum ini...anak pertama aku bersalin di klinik bersalin manakala yang 
kedua pula di hospital swasta/ berbayar
tetapi yang ketiga ini di hospital kerajaan...di negara orang pulak tu

pengalaman bersalin di negara middle east ni begitu berharga
semua bergantung kepada diri sendiri...
dari mula-mula mendaftarkan diri di klinik mengandung sehingga melahirkan anak..
semuanya perlu dibuat sendiri tanpa bergantung kepada orang lain

my due date 14hb november
aku mula merancang biarlah baby lahir awal 
11.11.11 cantik nombor tu...tapi apakan daya baby masih belum nak keluar
 hari berganti hari tapi aku masih belum sakit2 nak bersalin lagi

lewat dah dari tarikh jangkaan bersalin...
15hb aku masih sempat makan bananas split kat al-waha club
16hb aku mula sakit-sakit tapi tanda-tanda nak bersalin masih xde
malam nya aku masih sempat tido sebab sakit sikit2 jer
tapi aku xbole tido lena kontraksi mula datang tapi tidak la terlalu kerap
kul 10 bangun...kul 1 bangun...kul 3 bangun tapi aku masih sempat berkata kat hubby
esok kita g hosptal ek...
tapi aku dah tak tertahan menahan sakitnya...aku ajak hubby g la tu gok
dalam pada tu...aku pun bersiap2
hubby masa tu la baru nak solat isyak
hanim tido xlena...

kul 3.30 baru bole kuar dari umah...hanim terpaksa dibawa sebab
takut memangis ketika kami berada di hosptal nanti manakala harith kami tinggalkan aje 
di rumah tido sorang2...

 tiba di hospital...terus nurse check...blood pressure...air kencing..dan bertanya 
macam2 soalan...dah la aku sakit...masa tu la nak tanya no tel ler...
pas2 doktor pun check jalan...alhmadulillah jalan dah buka 5cm
terus aku dihantar ke delivery room...dan doktor memberitahu
kalo xde apa2 masalah aku akan bersalin pada pagi ni gok

masuk dalam delivery room ramai nurse sedia menunggu
pada perutku di letakkan CTG..alat utk memdengar degupan jantung anakku
manakala aku disuruh mengiring...ikut posisi yang digemari 
kontraksi mula terasa...kadang-kadang sakit...kadang-kadang tidak
bila sakit nurse suruh tarik nafas..

jam 6 lebih aku sudah terasa macam hendak meneran tapi nurse kata jangan meneran lagi
tapi aku dah tak tahan...aku cakap bb nak keluar dah...
cepat-cepat nurse keluarkan tempat tahan kaki dan panggil doktor
alhamdulillah lepas meneran lebih kurang 5 kali
anakku pun keluar ke dunia ini 
walaupun doktor memarahi aku kerana tidak pandai meneran

alhamdulillah hilang semua sakit setelah melihat anakku
wah besar sungguh anakku 4.11kg

No comments:

Post a Comment